Fondsenwerving die past bij jouw organisatie
Al vanaf mijn middelbare-schooltijd ben ik een hartstochtelijk liefhebber van theater (om te beginnen Kees de Jongen (Toneelgroep Centrum) en Neerlands Hoop in de Haarlemse Stadsschouwburg), dans, muziek en niet in de laatste plaats van het contemporaine circus. In dit brede podiumkunstenveld heb ik als vormgever gewerkt, maar ook als projectleider en fondsenwerver. Ook werkte ik o.a. als beleidsmedewerker van de Nederlandse Associatie voor Podiumkunsten en in veel verschillende functies in het bedrijfsleven. De afgelopen 15 jaar was ik (mede)verantwoordelijk voor de fondsenwerving (meer specifiek subsidieaanvragen) van onder andere Holland Opera, Jazz Orchestra of the Concertgebouw, PABO Hogeschool van Amsterdam, Dansateliers Rotterdam, Circomundo en de European Youth Circus Organization. In al mijn werkzaamheden heb ik bovendien profijt van mijn studies Vertaalwetenschappen (Universiteit van Amsterdam), communicatie, fondsenwerving aan het Instituut voor Fondsenwerving en het Thinking Big-traject van het Bureau Promotie Podiumkunsten.
Hieronder lees me meer over het overzichtelijke vijfstappenplan waar ik je mee kan helpen, en al vast wat tips en weetjes. Wil je meer informatie, een keer verkennen of meteen aan de slag, neem vooral contact met me op: info@tapirprojecten of 0640381474
*************************************************
Misschien denk je bij de term ‘fondsenwerving’ aan subsidieaanvragen of het verkrijgen van aanzienlijke sponsorbedragen. Beide een goede basis of ondersteuning van je organisatie. Maar veel belangrijker voor de lange termijn is een vergroting van zichtbaarheid, betrokkenheid van je publiek en van daaruit draagvlak en ondersteuning.
Dat kan in de vorm van geld zijn, maar het gaat in de basis om het verbinden van mensen of organisaties aan jouw organisatie.
Fondsenwerven is dus een breed scala aan activiteiten die je gericht moet uitzetten.
Fondsenwerving
Bij fondsenwerving denk je wellicht ook aan tijdrovende bezigheden die je afhouden van je eigenlijke werk. Fondsenwerving vraagt inderdaad tijd en overigens ook geld, planning en team work.
Fondsenwerving in vijf overzichtelijke stappen
Kijk naar de vijf overzichtelijke stappen hieronder – ik help je graag om te zorgen dat in jouw organisatie fondsenwerving een natuurlijk onderdeel van het dagelijks werk wordt, die past bij de inhoud, de stijl en de beschikbare menskracht; waar we beginnen hangt af van de ervaring en de wensen van jouw organisatie.
Trouwens, misschien ben je al een eind op weg, maar pakken sommige activiteiten niet goed uit of komen ze niet van de grond. Ik help je graag aan een overzichtelijk traject, met inspiratie, ervaring, en een vrolijke hands-on mentaliteit: praktische ondersteuning of coaching om specifieke vragen op te lossen, losstaande projecten of ik pak losse onderdelen van je fondsenwervingstraject aan, bijvoorbeeld:
– een fondsen-scan uitvoeren
– inhoudelijke feedback op een projectplan
– een subsidieaanvraag te schrijven of te redigeren
– de ANBI-status voor jouw organisatie aanvragen
STAP 1 –
STAP 1 – WIE BEN IK EN WAAROM
Allereerst nemen we je organisatie onder de loep: waar staat die voor en waar wil je naartoe? En is dat voor een buitenstaander ook allemaal net zo duidelijk? Beschik je over de voor fondsenwerving noodzakelijke instrumenten, zoals een goede database? Is je organisatie er klaar voor? Fondsenwerving vraagt naast tijd en investering ook betrokkenheid; dat betekent dat werknemers, directie en bestuur een actieve rol willen spelen. Bij deze Stap 1. help ik je je organisatie ‘fondsenwervings-rijp’ te maken.
STAP 2 – FONDSENWERVING, GEEN EASY FIXES
Nu hebben we een koers, een duidelijke boodschap en een goed voorbereide organisatie om met fondsenwerving te beginnen.
Bij fondsenwerving draait het om investeren in geld én vooral ook in tijd – tijd om relaties op te bouwen met diegenen die belangstellingen hebben voor jouw organisatie, jouw projecten, jouw vak en die een verschil willen maken. Wil je dat je tijdsinvestering loont en je fondsenwervingsactiviteiten te borgen, moet je ze opnemen in je meerjarenplan. In Stap 2. maken we een overzicht van projecten en koppelen die aan kansrijke fondsenwervingsactiviteiten: nu heb een beleidsplan waar fondsenwerving een onderdeel van is.
STAP 3 – VAN BELEID NAAR UITWERKING
Vervolgens bepalen we wat nodig is om de projecten uit te voeren – zo concreet mogelijk. Hoeveel geld heb je nodig? Als je mensen en organisaties wilt betrekken, zet je projecten -of onderdelen ervan- in die aansprekend zijn. Wie kun je hiervoor benaderen en hoe pak je dat aan? Welke fondsenwervingstechnieken zijn het meest geschikt en passen bij jouw organisatie? Kloppen je aannames en kun je binnen jouw organisatie de plannen uitvoeren? Bij Stap 3. maken we een precies overzicht van de mogelijkheden om fondsen te werven en controleren we of de plannen haalbaar zijn.
STAP 4 – VAN DOELSTELLINGEN NAAR WERKPLAN
Het einde van al het voorbereidende werk is in zicht – we kunnen beginnen met de fine tuning. Je hebt nu het nodige klaargezet en onderzocht. Nu moet je de fondsenwervingsplannen passend maken bij de jouw organisatie en de beschikbare menskracht, budget en tijd. Met Stap 4. gaan we over tot het bepalen van prioriteiten in het kader van de fondsenwervingsactiviteiten en maken we een bijbehorend tijdspad en een begroting.
Stap 5 – VAN PLANNEN NAAR UITVOERING
Stap 5.: je bent klaar met voorbereiden en onderzoek – je kunt beginnen met de uitvoering van je plannen. Dit vaak de stap waar iedereen naar uitkijkt: actie – eindelijk! Om de effectiviteit te borgen, koppelen we aan de projecten evaluatie en controles: kloppen je prioriteiten en het tijdspad nog, kan je organisatie het aan, moet je je begroting bijstellen?
Het is belangrijk evaluatie niet pas te doen als het project voorbij is: bouw ook dit in in de activiteiten.
Fondsenwerving gaat over communicatie en ondernemerschap. Het is een intensief en doorlopend proces dat door de hele organisatie moet worden gedragen. Het rendement bestaat niet alleen uit geld en/of hulp in natura, maar voor een belangrijk deel uit dialoog met en uiteindelijk commitment van je publiek.
VUISTREGELS
Als je met fondsenwerving van start wilt gaan of die wilt uitbreiden, alvast drie vuistregels:
- De hele organisatie -en met name van bestuur en directie- staat positief tegenover fondsenwerving en speelt een actieve rol: betrek iedereen bij het maken van de fondsenwervingsplannen.
- Fondsenwerving maakt deel uit van het meerjarenbeleid en de begroting: reserveer ca. 25% van de begroting van je project voor fondsenwerving zodat je ook middelen kunt aanwenden in de uitvoering van het fondsenwervingstraject.
- Er ligt voldoende tijd tussen de start van je voorbereidingen en wervingscampagne en de start van het project waarvoor je fondsen werft: plan ruim in.
PRAKTISCHE TIPS
- Zorg dat je culturele ANBI-status verkrijgt bij de Belastingdienst – een belangrijk hulpmiddel om je donateurs van de Geefwet te kunnen laten profiteren. NB: dit is een administratief traject dat tussen de twee en drie maanden kan beslaan.
- Een goede database is goud waard, het up to date houden nog meer. Een eenvoudige opzet kan heel goed in Excell. Klik hier voor een overzicht van de gegevens die je in elk geval moet opnemen.
- Gebruik je Facebook-pagina om bezoekers naar je website te leiden.
WIST JE DAT …
- wie eenmaal donateur is, dat vaak voor langere tijd blijft.
- wie iemand donateur is, eerder bereid is ook iets meer te geven – voor nieuwe projecten, maar ook structureel.
- jongere mensen eerder tot een eenmalige gift overgaan en oudere mensen vaker structureel geven.
TOT SLOT
- Denk groot, begin klein – stap voor stap.
- Kies altijd projecten die aansprekend en urgent zijn.
- Zet fondsenwerving in voor projecten die je zonder de inkomsten uit die fondsenwerving niet kunt realiseren.
Heb je een vraag of een probleem, neem contact met me op. We bespreken het -geheel vrijblijvend- en als je wilt, maak ik een offerte om aan de slag te gaan.